opzetwand divider en plafondpaneel

Wat kost lawaai op kantoor?

Op papier is het een fantastisch idee, je zet je mensen bij elkaar in een mooie open ruimte, waardoor samenwerking en overleg gestimuleerd worden, zodat men dus ook van elkaar kan leren. Helaas blijkt dit in praktijk niet zo te zijn, het kost vooral heel veel geld, hoeveel? Lees vooral verder.

Open kantoorruimtes zijn ontworpen om de samenwerking tussen collega’s te vergroten. Echter, uit een recent onderzoek van Oxford Economics blijkt dat geluidsoverlast een gigantisch probleem is. Oxford Economics interviewde in 2018 mensen uit verschillende sectoren en beroepsgroepen over de hele wereld. Het doel van het onderzoek was om te leren begrijpen hoe een betere omgeving gecreëerd kan worden waar werknemers goed kunnen presteren en zich goed voelen.

De resultaten
De algemene conclusie van het onderzoek is dat de omstandigheden in open kantoren de laatste jaren dramatisch zijn verslechterd.

  • De meerderheid van leidinggevenden en medewerkers geeft aan dat er vrijwel constant geluid is op de werkvloer.
  • Slechts 1 procent van de werknemers (tegen 20 procent in 2015) zegt dat ze zich kunnen afschermen van afleidingen op kantoor en zich kunnen concentreren zonder extra maatregelen te nemen.
  • 54 procent van de managers denkt dat hun medewerkers over de middelen beschikt die ze nodig hebben om lawaai en afleiding op kantoor te verminderen, maar slechts 29 procent van de werknemers is het daarmee eens (in 2015 was dit 41 procent).
  • Werknemers nemen zodoende het heft in eigen handen door hun omgeving te verlaten of door omgevingsgeluid uit te schakelen om te kunnen werken.
  • 75 procent van de medewerkers zegt dat ze naar buiten moeten lopen om zich te kunnen concentreren en 32 procent gebruikt middelen als een headset om afleiding tegen te gaan.

Welzijn, productiviteit en financiële prestaties
De resultaten van het onderzoek tonen dat lawaai en afleiding van invloed zijn op het welzijn, de productiviteit en zelfs de financiële prestatie van werknemers. Verder zijn de inspanningen van managers niet voldoende om het probleem aan te pakken:

  • 63 procent van de werknemers zegt dat er geen stilteruimten zijn om geconcentreerd werk te verrichten en dat heeft een negatief effect op de productiviteit, tevredenheid en gezondheid.
  • 96 procent van de leidinggevenden vindt dat productiviteit van werknemers een cruciaal onderdeel is van de financiële prestaties, alhoewel maar slechts 40 procent het verband tussen lawaai, afleiding en productiviteit begrijpt.
  • Slechts 6 procent van de leidinggevenden geeft aan dat ze hun kantoor hebben uitgerust met zaken die geluid verminderen.

Goed presterende bedrijven hebben de juiste formule
Het onderzoek toont ook de relatie tussen de omzetgroei van bedrijven en hoe zij hun werkomgeving benaderen. Meer dan driekwart van de goed presterende bedrijven (omzetgroei van meer dan 10 procent en relatief weinig personeelsverloop) meldt dat kantoorontwerp en het verminderen van geluidsoverlast belangrijk zijn voor hun financiële prestaties. Diezelfde bedrijven reageren proactief op geluidsoverlast op kantoor, en verder zeggen zij:

  • werknemers eerder te voorzien van hulpmiddelen om geluid te elimineren en van stilteruimten voor concentratiewerk.
  • minder snel dat sommige werknemers een lawaaierige omgeving energiek vinden (28 procent tegen 50 procent van andere bedrijven).

Wat kost dat dan?
Stel, je ervaart op je werkplek veel onrust, welke kosten brengt dat dan met zich mee? Uit de studie ‘When the walls come down – the evolution of the workplace’ van Oxford Economics, blijkt dat het gemiddeld 23 minuten duurt voordat iemand volledig herstelt is van een visuele danwel auditieve afleiding, waarbij een meerderheid van de werknemers ten minste eenmaal per dag wordt afgeleid.

Stel: uw bedrijf heeft tien werknemers die dagelijks allemaal één of meerdere keren worden afgeleid, wat kost u dat dan per week?

En nu dan?
De resultaten uit het onderzoek lijken heftig, gelukkig zijn er meerdere oplossingen mogelijk, waarmee wij u graag van dienst zijn. Nyink biedt een breed aanbod aan akoestische oplossingen om werkplekken en -omgevingen te verbeteren.
Door toepassing van bijvoorbeeld akoestische opzetwanden, bureaudividers en/of roomdividers kan men kantoren ruim en open houden en tegelijkertijd op werkplekniveau visuele en akoestische prikkels verminderen.

Hebt u last van hinderlijk geluid op de werkvloer en hebt u hier hulp en/of advies bij nodig? Neem dan vooral contact met ons op. Op onze website vindt u meer informatie en onze contactgegevens.

Klik hier voor meer info
Terug naar het overzicht